VIPcongress - ontbijtsessie
Illustratie van toepassing open regels in Publiek-private samenwerking voor (overheids)dienstverlening
Onderwerp: Open regels in Publiek-private samenwerking
Inleiding
60% van de Nederlanders is financieel ongezond of kwetsbaar (Bron: Deloitte & Nibud). En hoewel er best veel voorzieningen zijn om mensen te helpen, is de klantreis om daar gebruik van te maken uiterst complex. Het hier getoonde initiatief is bedoeld om consumenten een eenvoudigere customer journey aan te reiken, waarin wordt voorkomen dat zij van website naar website of van app naar app worden gestuurd.
Deze (eerste) uitwerking is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars, Ministerie van Binnenlandse zaken (ICTU) en marktpartijen Blueriq, Doccle en TJIP. De scope is klein gehouden door te kijken naar vrouwen die financieel afhankelijk zijn van hun partner en in een scheiding terecht (dreigen te) komen. Deze groep heeft vaak achterstand in financiële kennis en gaat er na de scheiding financieel in de meeste gevallen (flink) op achteruit.
Door de publiek-private samenwerking te intensiveren willen de initiatiefnemers een infrastructuur creëren waar alle branchegenoten gebruik van kunnen maken, mits een vorm van wederkerigheid wordt geborgd. Als eerste uitgewerkte case is er een demo gemaakt over hoe dit in de praktijk (advies of voorlichting) kan werken.
Presentatie
Frank Rommers van TJIP toonde de demo. Steven Gort van ICTU vertelde hoe de overheid met open regels bijdraagt aan dit initiatief en op welke manier marktpartijen daar ook aan kunnen bijdragen.
Van deze presentatie is een video gemaakt die hieronder te bekijken is.