Kennisdag Proactieve Dienst­verlening
donderdag 21 november
OverzichtVerslag

Kennisdag Proactieve Dienst­verlening

Op donderdag 21 november organiseren Digicampus en Gebruiker Centraal een kennisdag over proactieve dienstverlening. Voor iedereen die al aan de slag is met proactieve dienstverlening of daarmee wil beginnen.

Onderwerp: Proactieve Dienstverlening

Photo by AAron Lee Kuan Leng on Unsplash

Over proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening pleit voor een overheid die niet afwacht, maar actief naar mensen toe gaat om mensen te wijzen op mogelijke rechten en op dienstverlening die beschikbaar is. Nog te vaak zijn mensen onbekend met de zaken waar ze recht op hebben of ze raken verzeild in een web van bureaucratie en complexe wet- en regelgeving. Eigenlijk heeft iedereen toch behoefte aan versimpeling van de overheid? Om de overheidsdienstverlening beter te laten aansluiten bij de behoeften en leefwereld van mensen is er een transformatie nodig. Met deze kennisdag willen we die transformatie een boost geven en verder op gang brengen.

Sessierondes

We organiseerden in 3 rondes verschillende deelsessies.

Regels.overheid.nl was aanwezig bij één sessieronde met de vraag: Houden computers zich aan de wet?

Dit is een kennissessie over het vakgebied Regelbeheer én wat het betekent voor proactieve dienstverlening. We gaan in op het gebruikersperspectief enerzijds en het expertperspectief anderzijds. Daarna gaan wij met elkaar in gesprek over: “Hoe komen we tot een gevalideerde regelspecificatie set die betrouwbaar door iedereen kan worden geïmplementeerd?”

Slides

Kennisdag Proactieve Dienstverlening v6 - 21 November '24.pdf