Photo by Claudio Schwarz on Unsplash
Introductie
Het aanbieden van openbare producten & diensten vormt de kern van de activiteiten van de overheid, omdat het rechtstreeks van invloed is op het leven van burgers en de welvaart van de samenleving. Onderdeel van het aanbod is het publiceren van beschrijvingen in een online catalogus om burgers te informeren en transparantie te bevorderen. De Europese Commissie heeft het Core Public Service Vocabulary Application Profile (CPSV-AP) ontwikkeld als een standaard Europees datamodel om het maken van catalogi en semantische interoperabiliteit te vergemakkelijken.
CPSV-AP is echter niet voldoende om complexe producten & diensten te modelleren met verschillende versies op basis van regels en omstandigheden van burgers (bijvoorbeeld het verkrijgen van een paspoort voor een kind of voor een noodgeval). Als gevolg hiervan kunnen burgers geen gepersonaliseerde informatie verkrijgen. Het doel van dit artikel is om CPSV-AP uit te breiden om de modellering van complexe producten & diensten te ondersteunen. We illustreren het gebruik van het voorgestelde model in een real-life case study. Concreet gebruiken we het voorgestelde model om een kennismodel en een chatbot te ontwikkelen die gepersonaliseerde informatie biedt aan burgers van de stad Bjelovar (Kroatië) over de levensgebeurtenis ‘een baby krijgen’1.
Artikel
Cpsv-information-13-00225-with-cover.pdf
Footnotes
-
Dit voorbeeld laat zien hoe je het CPSV-AP kan toepassen en je eigen elementen eraan kan toevoegen. We passen mede aan de hand hiervan ons eigen DCAT-AP-RONL profiel aan. ↩