Platform Regelbeheer
Op basis van regels.overheid.nl en de Leidraad Regelbeheer
Status Concept 0.1 Datum 30-01-2025
(Nog af te stemmen met alle stakeholders)
TODO: plaatje
1 Inhoud
2 Managementsamenvatting
TODO
3 Inleiding
3.1 Aanleiding en doelstelling
Dit document beschrijft een doelarchitectuur voor een platform waar overheden de informatie kunnen vinden om effectief samen te kunnen werken aan goed regelbeheer (zie 9.1 voor de definitie van regelbeheer), hetgeen het doel is van het project Platform Regelbeheer. De doelgroep van dit document wordt uiteindelijk gevormd door alle stakeholders bij de beoogde oplossing die worden genoemd in hoofdstuk 3.3 Stakeholders. Dit document fungeert daarbij als de Project Start Architectuur zoals die voor alle overheidsprojecten dient te worden opgesteld en is daarmee een van de deliverables in het project Platform Regelbeheer.
3.2 De verandering
Het project Platform Regelbeheer werkt het werkende concept van regels.overheid.nl en de Leidraad Regelbeheer verder uit tot een werkende eerste versie van een passende bouwsteen waarmee overheden de handvatten krijgen om samen te kunnen werken aan het meer precies afspreken van toepasbare “regels” ten behoeve van een meer rechtmatige, consistente, uitlegbare en wendbare uitvoering van dienstverlening zoals vastgelegd in juridisch bindende afspraken (wet- en regelgeving, beleid etc.). Deze bouwsteen noemen we binnen dit document het Platform Regelbeheer.
3.3 Stakeholders
Stakeholders en hun belangen bij het beoogde platform alsook hun bijdrage aan de architectuur ervan worden hieronder grofweg weergegeven in tabel 1.
Stakeholder | Functie / Rol | Belang in resultaat | Bijdrage aan de architectuur |
---|---|---|---|
Burgers en Bedrijven | Indirecte gebruikers | Uitlegbaarheid, Transparantie (Access), Consistentie, Vindbaarheid (Findable), Rechtmatigheid | Toetsen, feedback geven (indirect) |
Wetgevende organisaties (zoals Ministeries) (experts in regelbeheer, juridisch, architectuur etc.) | Participerend in beheer van regels via platform Regelbeheer, aangaande de formalisatie van wetgeving en standaardisatie in regels | Alle belangen van Burgers en bedrijven maar ook: Herbruikbaarheid (Reusable), Interoperabiliteit (Interoperable) | Toetsen, feedback geven |
Uitvoeringsorganisaties (zoals Gemeentes of de Belastingdienst) (experts in regelbeheer, juridisch, architectuur etc.) | Participerend in beheer van regels via platform Regelbeheer, aangaande de formalisatie van beleid en standaardisatie in regels | Zelfde als Wetgevende organisaties | Toetsen, feedback geven |
Leveranciers (voor oplossingen op basis van het platform Regelbeheer, niet voor het platform Regelbeheer zelf) | Indirect als leveranciers van deeloplossingen waarmee andere stakeholders op basis van het platform Regelbeheer het regelbeheer kunnen doen. | Indirect zelfde als Wetgevende organisaties maar met name de realiseerbaarheid van de compatibiliteit van hetgeen ze kunnen leveren, waarbij interoperabiliteit een grote rol heeft terwijl dit wel in hun businesspropositie moet blijven passen | Toetsen, feedback geven |
Stakeholders van project Platform Regelbeheer zelf: | |||
Opdrachtgever | Opdrachtgever (OG) | Realisatie, outcome | Toetsen, feedback geven, vaststellen |
Opdrachtnemer | Projectleider (PL) | Uitvoerbaarheid project | Monitoren |
Architect / Adviseur | Development | Oplossing die alle belangen van alle stakeholders behartigd | Opstellen |
Ontwikkelaars | Development | Realiseerbaarheid, Kwaliteit | Toetsen, feedback geven |
Beheerder | Beheerder | Beheermogelijkheden | Toetsen feedback geven |
Aanpalende projecten (zie 3.4) | Realiseerbaarheid (van aanpassing op impact) | Toetsen feedback geven | |
Leveranciers mbt platform regelbeheer zelf |
Tabel 1, stakeholderbelangen overzicht
Het project bouwt voort op een al bestaand werkend conceptplatform en een vastgestelde leidraad en architectuur en bevat zodoende bij aanvang van het project reeds een beschrijving van de oplossing en is zodoende meer al gelijk een Solution Architectuur die met stakeholders getoetst en met hun feedback verbeterd kan worden door architecten en adviseurs binnen het project. Dit document gebruikt vooralsnog voornamelijk Archimate visualisaties van de in dit document opgenomen (architectuur)afspraken waarmee het Platform Regelbeheer als oplossing beschreven wordt. Dit zal dan echter niet direct toetsbaar zijn door veel benoemde stakeholders zonder nadere uitleg of alternatieve visualisatie (hetgeen gaandeweg ook nog toegevoegd kan worden).
De belangen van stakeholders op dit algemene niveau samengenomen vallen overigens geheel samen met de kwaliteitsdoelen van de NORA alsook het FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) principe hetgeen ook voor data wordt gehanteerd. Dit zal nader in dit document worden uitgelegd.
3.4 Relaties met andere ontwikkelingen
Gelijktijdig aan het project Platform Regelbeheer zijn er andere relevante ontwikkelingen waar dit project een groot verband mee heeft met name omdat het project uiteindelijk een nieuwe landelijke bouwsteen binnen de GDI beoogd:
Doorontwikkeling van de GDI (volgens ADO2030 architectuur)
Doorontwikkeling van en transitie naar TOOI en indirect daarmee zaken uit het ISA2 EU programma, met name standaardisatie rond het beschrijven van diensten
Doorontwikkeling NORA op het gebied van het dienstverleningsconcept en bovenstaande ontwikkelingen.
Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren
Nieuwe toekomstige visie van kabinet
Veel programma’s en projecten hebben van doen met het delen van data of inzicht geven in het gebruik van data. Die data verworden pas gegevens (en veelal persoonsgegevens) in de context van geformaliseerde regels. Het bestaan van gegevens zit dus al bevat in regels en worden ook verwerkt met die regels en kunnen dan misschien ook beter daaruit geïmpliceerd gaan worden. Evenzo vormen de regels bij elkaar ook algoritmen. Het op deze schaal toepassen en combineren van regels is overigens zelfs ook een vorm van Artificiële Intelligentie (Symbolic AI), ook al worden er hier vooralsnog geen technieken als LLM’s gebruikt. Met de komst van Large Reasoning Models kan dit in de toekomst veranderen al is het als hulp bij regelbeheer door mensen. Een doel van goed regelbeheer is verder het uitlegbaar maken van dienstverlening. Dit betreft ook alles daaromtrent richting burgers. Zodoende zal er als vanzelf ook een verband ontstaan met projecten:
Gegevens Bij Besluiten
Algoritmeregister
Federatieve Data Stelsel (IBDS)
NLWallet (EiDAS 2)
Alles rond de AI Act
Informatie op overheid.nl
Gebruikercentraal waaronder ook Omnichannel strategie
Persoonlijke Digitaal Regelingenoverzicht
Standaardisatie rond regelbeheer op EU niveau (nu nog via GovTech4All project Digicampus)
Open Overheid
En dit is geen uitputtende lijst. Het is zaak om deze grote verbondenheid (regels van alle dienstverlening hebben al gauw een relatie met alles) met vele andere ontwikkelingen binnen de overheid niet de ontwikkeling van een platform Regelbeheer in de weg te laten zitten om op tijd bij ontwikkelingen die ook elders binnen de EU plaatsvinden bij te blijven. Het helpt wel om continu zoveel mogelijk aansluiting te zoeken (hetgeen bij de totstandkoming van het regels.overheid.nl concept ook al betracht is). Een passende strategie hierbij is om met name ook deze projecten waar mogelijk als stakeholder mee te nemen in de ontwikkeling van het Platform Regelbeheer maar de ontwikkeling ervan niet door te laten stagneren.
Een andere belangrijke keuze hierbij is dat het Platform Regelbeheer eigenlijk alleen bestaat uit het bieden van algemene informatie, waaronder ook over geschikte tooling en standaardisatie rond Regelbeheer. Het project behelst geen platform waarin officieel te hanteren regels zelf opgeslagen en beheert worden; dit blijft de verantwoording van stakeholders zelf. Het Platform Regelbeheer wijst alleen de weg om dit op een goede manier te doen en monitort of dit gebeurd, en maakt regels vindbaar. Dit maakt een geleidelijke transitie mogelijk en maakt het project van het platform zelf een heel stuk minder risicovol en daarmee meer realiseerbaar in een zich continu veranderende digitale infrastructuur.
4 Visualisatie en visie
4.1 Huidige situatie
Veel overheden maken al lange tijd voor zichzelf “regels” al dan niet in de vorm van werkinstructies of binnen Rules Based Management Systemen voor het uitvoeren van afspraken zoals vastgelegd in wetgeving en beleid. Regels hebben dan ook een nauw verband met wetgeving en beleid. Het opstellen en beheren van deze regels wordt echter vooral binnen de grenzen van een organisatie gedaan en vaak ook alleen nog in een ontwerpfase. Het is dan achteraf soms ook niet meer goed herleidbaar waarom regels precies zijn opgesteld zoals ze zijn opgesteld. Regels worden vooral ook alleen benut voor de uitvoering van het afhandelen van aanvragen en meer gelimiteerd ook voor het bieden van uitlegbaarheid en toetsbaarheid aan burgers. Er is echter veel meer mogelijk wanneer regels openlijk gedeeld zouden worden net zoals dat ook voor wet- en regelgeving al gebeurd. Regels zijn ook te zien als afspraken die officieel gepubliceerd en ook transparant dienen te zijn voor burgers.
4.2 Platform Regelbeheer, een essentiële generieke Digitale Bouwsteen
TODO : maak plaatje (Archimate)
Figuur 1, Platform Regelbeheer in context
Het project Platform Regelbeheer bouwt voort op het concept van regels.overheid.nl (reeds een werkend concept platform voor regelbeheer in opbouw) en de Leidraad regelbeheer die door de NORA expertisegroep Regelbeheer1 eerder is opgesteld. Zie https://regels.overheid.nl/regelbeheer voor de uitleg daarvan.
Uitgangspunten in de genoemde leidraad zijn: Rechtmatigheid, Consistentie, Uitlegbaarheid en Wendbaarheid. Hierbij was reeds voorzien dat diverse stakeholders organisatiegrens overstijgend moeten kunnen samenwerken ten behoeve van het beheren van regels. Op die manier kan in een multidisciplinair team gewerkt worden waarbij er gelijktijdig twee zogenoemde zichtlijnen in overweging worden gehouden: van wet naar loket, en feedback op de wet.
Het project Platform Regelbeheer brengt dit een stap verder door volledige alignment te vinden met de stand van zaken en ontwikkelingen binnen de architectuur van het geheel van de overheidsdienstverlening in Nederland en daarmee ook binnen de EU en probeert daarbij de oplossing te schetsen die de belangen van alle stakeholders bij een dergelijk platform behartigt.
Met name worden afspraken zoals vastgelegd in wet-, regelgeving en beleid maar dus ook regels eigenlijk altijd in relatie tot diensten beschreven en uitgewerkt, en wordt binnen de NORA het dienstverleningsconcept uitgewerkt waarin de genoemde zichtlijnen ook terugkomen als capability (passend bij het USM procesmodel2). Van wet naar loket gaat namelijk over het meer precies verder “afspreken” van wetgeving en beleid in natuurlijke taal richting meer geformaliseerde regels die door machines gehanteerd kunnen worden zodanig dat diensten voor een groot deel geautomatiseerd geoperationaliseerd kunnen worden op een juiste wijze. Daarbij hoort niet alleen het uitvoeren van regels, maar ook de ondersteuning voor de aansluiting op processen voor het kunnen herstellen, veranderen en verbeteren van ook de regels en hoe deze uitgelegd worden. En de zichtlijn feedback op de wet gaat dus over het “verbeteren” van een dienst als capability (hetgeen ook een rol speelt bij het “herstellen” en “veranderen” van verleende diensten). Regels spelen dus ook een rol bij de andere capabilities in deze context (uitvoeren, herstellen en wijzigen), hetgeen in de Leidraad overigens wel ook terug te vinden is in de definitie van regelbeheer.
Goede ondersteuning van organisatiegrens overstijgend regelbeheer is essentieel bij een doelmatige en doeltreffende operationalisatie van (overheids)diensten in een digitale overheid. Vanuit de Wet Open Overheid en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie kan ook geïmpliceerd en geëxtrapoleerd worden dat alle informatie rond regelbeheer inclusief de regels zelf als open data ook zo interoperabel en herbruikbaar mogelijk moeten worden gedeeld. Dit is wat een Platform Regelbeheer als weergegeven in figuur 1 mogelijk maken moet.
5 Beschrijving per laag
5.1 Overzicht
TODO Archimate samengevat totaaloverzicht
5.2 Grondslagen
TODO Archimate grondslagen laag
Context voor Platform Regelbeheer:
Algemene Wet Bestuursrecht
Wet Open Overheid => TOOI, alles rond regels is open data en moet dat ook worden (muv persoonsgegevens)
Wet Hergebruik Overheidsinformatie => standaarden interoperabiliteit
AVG => platform is volledig open publieke informatie, muv evt accountinformatie
AI Verordening => high risk AI system conformity nodig
Archiefwet => MDTO
Wet Digitale Overheid : muv de verplichte conformiteit aan digitale toegankelijkheids standaard en standaard rond het gebruik van HTTP en HTTPS protocollen niet direct relevant aangezien het Platform Regelbeheer geen persoonsgegevens verwerkt of publieke services biedt waarvoor ingelogd hoeft te worden.
De voor het niveau van deze architectuur relevante standaarden die door Forum Standaardisatie worden aangewezen zijn met name de standaarden die in behandeling zijn:
NL-SBB (impliceert de aanbevolen standaarden RDF, SKOS)
TOOI (opvolger van OWMS, impliceert NL-SBB, de PTLO standaarden zoals ECLI, JCDR, BWB en gaat zich conformeren aan de europese CPSV-AP standaard)
MDTO (https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/mdto)
NL-SBB wordt ook door de NORA aanbevolen voor het vastleggen van kennis binnen de Nederlandse overheid.
Platform Regelbeheer gaat ook over de standaardisatie rond Regelbeheer:
Technologie agnostisch vocabulaire/standaardisatie mbt regelbeheer en regelsets als extensie bij CPSV-AP in de context van TOOI / MDTO
Bijpassende doorontwikkeling Leidraad regelbeheer (richtinggevende kennis) met oog voor de NORA, WDO, AI verordening etc.
NB zie hoofdstuk 5.4 voor meer informatie hierover.
5.3 Organisatie
TODO Archimate organisatie laag
Stakeholders als in hoofdstuk 3.3 met hun belangen. Meer uitgewerkt, ook mbt beheerprocessen voor hetgeen het Platform Regelbeheer zelf biedt.
Ook in beeld brengen : het (diverse) gebruik van regels buiten het Platform Regelbeheer maar wel conform standaardisatie van het platform
On the Edge binnen client side apps bij burgers voor advies, bewustwording en voorbereiding nog los van de operatie van uitvoerende organisaties (muv regelbeheer).
Binnen de operatie aan de kant van uitvoerders (met name afhandeling aanvragen)
In relatie met gegevenswallets
In onderzoek (CBS, wetenschap, Euromod)
5.4 Informatie
TODO Archimate informatie laag
Standaard voor definitie van Regelbeheer begrippen waaronder “regelbeheer”, “regel” en “regeltaal” : conform de leidraad Regelbeheer. Een regeltaal is hierbij de wijze van hoe een logisch contruct is vastgelegd en geïnterpreteerd dient te worden. Het komt voor dat meerdere (standaarden voor) regeltalen gecombineerd worden binnen regeldefinities.
Standaard voor definitie van regelsets tbv organisatiegrens overstijgend regelbeheer: elke officieel gepubliceerde en refereerbare juridische bron van afspraken vormt ook de basis en context voor een losstaande en refereerbare regelset bestaande uit een set van “regels” op basis van een door het Platform Regelbeheer erkende regeltaal. Relatie met TOOI leggen
Standaard voor het kunnen refereren aan regelsets tbv organisatieoverstijgend regelbeheer: de referentie van de onderliggende juridisch bindende bron van afspraken met een extra aanduiding vormt de referentie aan de regelset. Relatie met TOOI leggen.
Standaard voor organisatiegrens overschrijdende interoperabiliteit van regeltalen: begrippen in regels in regelsets moeten kunnen verwijzen naar de definities ervan in andere regelsets. Ook begrippen binnen regels dienen hiervoor refereerbaar te zijn. De standaard moet het kunnen ontdubbelen van dubbelingen van begripdefinities via ontologie ondersteunen. De regelset bepaald hierbij een lokale encapsulerende scope. Relatie met TOOI leggen.
Standaard voor organisatiegrens overschrijdende interoperabiliteit van gegevens gebruikt bij regels (en daarmee besluiten). Link met EiDAS (denk ook aan NLWallet en Company Passport project KVK)
Standaard voor het koppelen van regelsets aan diensten in de dienstencatalogus: NB dit gebeurt idealiter impliciet via wetgeving
Standaard voor het metadateren van regelsets mbt het gebruik ervan : regelsets (in de context van een dienst) leggen mogelijk ook informatie vast over hoe en waar ze gebruikt kunnen worden. Denk aan: online voorbeeld API voor testdoeleinden, gebruikte regeltaal
Standaard voor het metadateren van regelsets mbt het beheer ervan : regelsets (in de context van een dienst) leggen niet alleen de regels vast en daarmee hoe ze worden uitgevoerd maar ook hoe ze afgesproken, herstelt, veranderd en verbeterd worden. NB rond elke regelset is mogelijk ook een aparte subdienst te leveren binnen de overheid. Onder een dienst zijn vaak meerdere regelsets van toepassing van ook verschillende eindverantwoordelijke uitvoerende organisaties, die elk zo hun eigen ondersteuning bieden voor hun eigen deel in het geheel.
Standaard voor het metadateren van regelsets mbt uitlegbaarheid : we gebruiken hiervoor NL-SBB en inhoudelijk ook de nodige leidraden.
Standaard voor het officieel publiceren van regelsets en regeltalen tbv organisatiegrensoverstijgend regelbeheer Dit bepaald ook of een regelset via het platform regelbeheer te vinden is.
Standaard voor visualisatie van regels(ets) : het gebruik van UML / Archimate voor het visualiseren van regels(ets) (wellicht via NL-SBB en of wellicht MIM)
Algemene kennis van regelbeheer (waaronder bovenstaande standaarden) en bijpassende tooling met voorbeelden
5.5 Applicaties
TODO Archimate applicatie laag
Website onder redactie voor het online kunnen ontsluiten van kennis als beginpunt voor alles regelbeheer waaronder publicatie en uitleg over de standaarden benoemd in de informatielaag, maar ook nieuws, agenda, blog, algemene publicaties onder de aandacht brengen.
Zoekservices voor regels die structurering aanhoudt in sets van regels obv UPL en wetgeving volgens de standaarden benoemd in de informatielaag
- Zoeken van specifieke (begrippen binnen) regels(ets) binnen het geheel van alle decentraal gepubliceerde regelsets aan de hand van keywords, of drill down bread crumb navigatie vanuit dienstencatalogus niveau of specifieke categoriserende metadata (denk aan Levensgebeurtenissen). Hiermee kunnen ook dubbelingen opgespoord worden die via ontologieafspraken kunnen worden ontdubbeld. Hierbij kunnen allerlei views op zoekresultaten geboden worden (van sterk samengevat tot gedetaileerd). Hiermee kunnen ook eerder gemiste nieuw te leggen links tussen regelsets opgespoord worden.
Hulpservices voor regelbeheer:
Meting van goede regelbeheer conformiteit van uitwerking van diensten
Issuing service voor ondertekening vanuit Platform Regelbeheer van regelsets mbt gemeten conformiteit.
Visualisatie van regels(ets)
Genereren van boilerplate regelset repositories met documentatie voor gebruik in eigen code repositories waar die er officieel nog niet lijken te bestaan (voor elke juriconnect bron onder een dienst in de dienstencatalogus zou een regelset gedefinieerd moeten zijn)
Etalage van tooling en voorbeelden tbv regelbeheer.
NB hier is reeds meer van al opgesteld denk ik bij het ontwerp van regels.overheid.nl?
5.6 Fysieke infrastructuur
TODO Archimate infrastructuur laag
Met name een schaalbare robuuste veilige webserver.
6 Standaarden
Alle voor het platform Regelbeheer relevante standaarden zijn al geïdentificeerd in de grondslagen laag (zie hoofdstuk 5.1), alsook in navolging daarop in de informatie laag de standaarden die het Platform Regelbeheer zelf vaststelt (zie hoofdstuk 5.4).
7 Privacy en Informatiebeveiliging
7.1 Privacy
Regels, alsook alle metadata daaromtrent zijn geen persoonsgegevens en dienen gewoon transparant openbaar gepubliceerd te worden. Het Platform Regelbeheer bevat dan ook alleen publiekelijk vrij verkrijgbare informatie.
(NB dit is analoog aan open source ontwikkeling op bijvoorbeeld github waar alle discussies openbaar zijn)
7.2 Informatiebeveiliging
Platform Regelbeheer mag niet een schakel vormen binnen de beschikbaarheid van diensten waar het regels van beheert. Mocht het platform onverhoopt offline gaan dan dienen diensten op basis van regels gewoon online te blijven en alles doorgang te kunnen hebben. het platform verwijst vooral ook naar echte bronnen van informatie dan dat het zelf de eerste bron is.. (?)
8 Beheer
Wat wordt de beheerpartij voor de website regels.overheid.nl ?
9 Beslispunten
9.1 Definitie begrippen Regelbeheer, Regel en Regeltaal
In de leidraad Regelbeheer van de expertisegroep regelbeheer wordt regelbeheer gedefinieerd als:
Regelbeheer is het "geheel aan methoden, technieken, hulpmiddelen en voorschriften om regels te ontwerpen, analyseren, valideren, verifiëren, uit te rollen, uit te voeren, te beheren en te evalueren."3
In plaats van de term 'Regelbeheer' wordt ook wel gesproken over 'Regelbeheersing', 'Business Rules Management (BRM)', 'Kennisgebaseerd Werken' of 'Regelgestuurd werken'.
Maar dan is het wel ook nodig het begrip “regel” in deze context te definieren. De leidraad doet dit gelukkig ook en definieert deze als:
"Een logisch of rekenkundig construct dat is gebaseerd op wet- en regelgeving of beleid en rechtstreeks sturing geeft aan de primaire taak van een uitvoeringsorganisatie"
Voortschrijdend inzicht levert echter op dat wet- en regelgeving of beleid in alle gevallen gaat over afspraken en dat regels ook deels gebaseerd moeten kunnen worden op andere vormen van afspraken dan wet- en regelgeving of beleid zoals standaarden, architectuur, of misschien ook gewoon wel persoonlijke afspraken die juridisch bindend zijn. Derhalve definiëren we in dit document het begrip “regel” als volgt:
"Een logisch of rekenkundig construct dat is gebaseerd op juridisch bindende afspraken en rechtstreeks sturing geeft aan de primaire taak van een uitvoeringsorganisatie"
“De taal waarmee een logisch of rekenkundig contruct uitgedrukt kan worden en die het een formele semantiek geeft” noemen we een “regeltaal”.
NB het daadwerkelijk doen van regelbeheer zelf en de verantwoordelijkheid daarvoor is niet onderdeel van het Platform Regelbeheer al biedt het zoveel mogelijk doelgerichte kennis hiervoor en ook wat algemene services die hierbij helpen kunnen.
De achilleshiel van het werken onder architectuur is een veelheid van afwijkingen die vervolgens jaren blijven bestaan en uit zicht verdwijnen. Daarom is het van belang dat er een verantwoordelijke is voor het beoordelen, goed- dan wel afkeuren en blijvend monitoren van bewuste afwijkingen op de architectuur. Er kunnen valide redenen zijn om afwijkingen toe te staan; niet om ze jarenlang te laten bestaan…
Geef een opsomming van de punten waarvan de stakeholders aangeven dat daar besluitvorming over nodig is en licht per punt kort toe welke discussie speelt.
Punten die afwijken van de aangegeven kaders en (referentie)architecturen moeten daar deel van uitmaken.
Geef voor die punten aan welke functie of welk gremium op termijn het besluit zal nemen om de afwijking op te laten heffen.
En hier kan je ook alle overige relevante vraagstukken benoemen.
Bijlage A. Vragen en antwoorden
Deze bijlage bevat een overzicht van vragen en onduidelijkheden die we ‘dagelijks’ tegenkomen in ons werk en waar deze in het document zijn beantwoord.
Vraag | Plaats in de architectuur | Toelichting |
---|---|---|
Wat valt onder regelbeheer, en wat niet? | Zie opmerking bij einde hoofdstuk 9.1 | |
Wat is een regeltaal? | Zie definitie hoofdstuk 9.1 | |
Wát moet over een regel worden vastgelegd en waarom? | Zie lijst metadata standaarden in hoofdstuk 5.3 | |
Hóe leggen we dit vast? | Zie lijst metadata standaarden in hoofdstuk 5.3 | |
Welke internationale en nationale standaarden en kaders worden toegepast, en waarom? | Zie hoofdstukken 5.1 en 5.3 | |
Welke principes liggen aan het regelbeheer ten grondslag? | De principes in de NORA, de leidraad regelbeheer en FAIR (Findable, Accessible, Interoperable en Reusable). Zie hoofdstukken 3 en 4 | |
Welke functies heeft het platform regels.overheid.nl, en voor welke stakeholders? | Zie hoofdstuk 3.3 voor stakeholders en hoofdstuk 5.4 voor functies | |
Welke rollen hebben de verschillende organisaties in het regelbeheer, nu en in de toekomst? | TODO .. uitwerken in 5.1 | |
Hoe is de samenwerking tussen deze partijen vormgegeven? | TODO | Dat is niet direct onderdeel van het platform regelbeheer zelf, maar wordt wel begeleid vanuit standaardisatie, kennisdeling en tooling |
Bijlage B. Betrokkenen
Geef hier aan wie vanuit zijn of haar functie heeft meegewerkt aan de totstandkoming van deze PSA.
Naam | Organisatie | Functie / Rol |
---|---|---|
Bas Kaptijn | ICTU | Adviseur/ Architect |
Auke Bloembergen | ICTU | |
Steven Gort | ICTU | Adviseur/ Architect |
Bijlage C. Bronnen
- …
- https://www.noraonline.nl/wiki/Expertisegroep_Regelbeheer↩
- https://usmwiki.com/index.php/Process_model/nl↩
- Zoet, M., de Haan, E., & Smit, K. (2014). Van Wetsanalyse tot Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven. Utrecht, Hogeschool Utrecht.↩